Hagymák

Vöröshagyma

Vöröshagyma

(Allium cepa)

A különböző fajták színe a hófehértől a sötétliláig terjed. Vannak köztük édesebb és csípősebb példányok is.

Energiatartalom: 38 kcal, 159 kJ/100 g

Hűvös, száraz helyen tároljuk, de ne hűtőszekrényben, mert megpuhul! Felvágva nem áll el. Sokoldalú a felhasználhatósága. Főzhetjük, süthetjük, párolhatjuk, tölthetjük stb. Sok benne az ásványi só, a C- és B-vitamin. Jelentős még E-vitamin-, vas-, jód-, kálium-, kálcium-, foszfor-, szelén-, és cinktartalma. Hagyomány szerint a nyitott sebekre, pattanásokra rakva enyhíti a fájdalmat, és tisztító hatása miatt gyorsítja a gyógyulást. Melegítő hatása miatt lázas betegeknek ne adjuk!

Lilahagyma

Lilahagyma

(Allium cepa L.)

Közép-Ázsiából származik, a közönséges vöröshagymából nemesítették, főként olyan helyeken terjedt el, ahol a vöröshagymát is termesztik.

Mindennapos a konyhákban, nyersen fogyasztva is egészséges. Jelentős a B6 vitamin, folsav, magnézium valamint C-vitamin tartalma.

A növényben található kvercetin segíti megelőzni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását.

Állandó nagy választékot kínálunk vevőinknek. A burgonya szortimentünk többféle kiszerelésben és fajtával van jelen. Vannak speciálisan sütő, főző és salátának való fajták is.

Fokhagyma

Fokhagyma

(Allium sativum)

Az egyiptomi piramisokat építő munkásoknak - más hagymafélékkel együtt - egyik fő eledelük volt. A görög harcosok mielőtt csatába indultak, fokhagymát ettek, hogy erőt nyerjenek belőle. Színük, formájuk fajtánként eltér, de mindegyik enyhén csípős, édeskés ízű.

Energiatartalom: 149 kcal, 623 kJ/100 g

Hűvös, száraz helyen tároljuk, de semmiképpen sem hűtőszekrényben, mert ott megpuhul! Kitűnő fűszer, húsok, kolbászok, saláták készítésekor. Fogyasztható magában, sütve, főzve is. C-vitaminban, káliumban, kálciumban gazdag. Csökkenti a vér koleszterinszintjét és szabályozza vérnyomást, ezzel segíti a szívbetegségek megelőzését.

Póréhagyma

Póréhagyma

(Allium porrum)

A középkor óta Wales jelképe, mivel a kelta walesiek csatát nyertek a segítségével. A legenda szerint Szent Dávid szerzetes csak kenyéren és póréhagymán élt, és ezt ajánlotta a harcba induló katonáknak is. A sikeres csata után került be a póré Wales címerébe. Íze a vörös- és fokhagyma ízére emlékeztet.

Energiatartalom: 61 kcal, 255 kJ/100 g

Hűvös, száraz helyen tároljuk. Párolhatjuk, gratinírozhatjuk, tálalhatjuk mártásokkal, készíthetünk belőle levest, salátát, főzeléket. A hagymafélék között a legtöbb vasat tartalmazza, de gazdag A-, B- és C-vitaminban is. Köhögés ellen, vízhajtóként hatásos, de kedvező hatással van az emésztőszervekre is.