Paradicsom és paprika

Paradicsom

Paradicsom

(Lycopersicon esculentum)

A paradicsom őshazája a trópusi Dél-Amerika. Európába Amerika felfedezése után került. Először Spanyolországban, majd Portugáliában, később Olaszországban jelent meg. Több országban nevezik pomi d'oro-nak, mala cuerá-nak, azaz aranyalmának is. Több változata (pl. beefsteakparadicsom) átmérője gyakran eléri a 10 cm-t.

Típusai:

Energiatartalom: 16 kcal, 67 kJ/100 g

Fontos a paradicsom vásárlásánál, hogy ne legyen se túl kemény, se túl puha. Bogyója érett, a héj színe élénkpiros színű legyen, és ne legyen repedezett, hibás a felszíne. A paradicsom hosszabban eláll, ha a hűtő alsó rekeszében tároljuk. A még nem kellően érett paradicsomok, ha sötét papírzacskóba, vagy szellőző dobozba tesszük őket, és így helyezzük a hűtőbe, akkor bepirosodnak. Fogyaszthatjuk főzve, nyersen, párolva vagy sütve.

Vitaminokban és ásványi anyagokban egyaránt gazdag ( B1-, B2-,C- vitamin, magnézium, kálcium, vas, foszfor, karotin).

C-vitaminból az apróbb paradicsomban több van, mint a nagyobbakban. Rendszeres fogyasztása csökkenti a különböző rákos megbetegedések kialakulásának esélyét. A paradicsom kedvező hatását a főzés és egyéb feldolgozás nem befolyásolja!

Paprika

Paprika

(Capsicum annum)

A paprika az indiánok ősi termesztett növénye. Származási területéről Dél- és Közép-Amerika felfedezése után rendkívül gyorsan elterjedt, és ma már a legkülönbözőbb éghajlatú országokban is termesztik. Angol neve a "pepper" (bors) valószínűleg a korai felfedezők tévedéséből született, akik a paprikát hasonlónak találták az olyannyira keresett fűszerrel. A legismertebb típusai a kailforniai paprika (piros, sárga, zöld), fehér paprika, pritamin paprika, hegyes erős paprika.

Energiatartalom: 20 kcal, 84 kJ/100 g

A paprika legyen fényes, színe élénk. Fontos, hogy kemény és ropogós legyen. Semmiképp ne vásároljunk ráncos, puha vagy foltos példányt. A paprika sem tartozik a hosszan eltartható zöldségek közé, azonban a hűtő alsó rekeszeiben ez a rövid idő egy pár nappal meghosszabbítható. Főzhetjük, süthetjük, tölthetjük, de fogyaszthatjuk nyersen is salátákban vagy csak úgy önmagában. A paprika mindemellett kitűnő díszítője is lehet tálaknak. Mint köztudott, a paprika rendkívül sok C-vitamint tartalmaz, de ezen kívül az A-vitamin tartalma is kimagaslóan nagy, és van benne némi E-vitamin is. A paprika sok jó tulajdonsága közül az egyik, hogy - hasonlóan a paradicsomhoz - tartalmaz többféle bioflavont is, amelyek a rákos megbetegedések megelőzését szolgálják.